احمد شهشهانی

احمد شهشهانی (زادهُ ۲۳ شهریور ۱۳۲۶ در تهران) اقتصاددان، نویسنده و مترجم مقیم آمریکا است. او دانش‌آموختهُ دانشکدهُ حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی دانشگاه تهران و دانشگاه کلرادو درآمریکا است. پس از بازگشت به ایران به دعوت هوشنگ نهاوندی در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران به تدریس ریاضیات برای اقتصاد پرداخت. قبل از انقلاب اسلامی، او معاون دانشکده اقتصاد بود و بعد از مهاجرت وتدریس در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا به عنوان مدیر گروه کارشناسان اقتصادی وزارت خزانه‌داری  آمریکا در لوس‌ آنجلس انتخاب شد.

زندگی

احمد شهشهانی در سال ۱۳۲۶ در خانواده‌ای اهل علم در تهران متولد شد. او تنها فرزند پسری حسین شهشهانی (۱) از دولتمردان و همکاران دکتر محمد مصدق است. تحصیلات ابتدایی را در دبستان ابن‌سینا و متوسطه را در رشته ریاضی در آموزشگاه اندیشه (دن بسکو) در تهران به پایان رساند. او در دوران دبیرستان به عنوان دانش‌آموز ممتاز موفق به دریافت مدال و جوایز متعدد در علوم اجتماعی(۲) شد. سپس برای ادامه تحصیل در سال ۱۳۴۴ وارد دانشکده حقوق علوم سیاسی و اقتصادی دانشگاه تهران شد. در آبان ۱۳۴۶ رشته اقتصاد از دانشکده حقوق جدا و به صورت مستقل شکل گرفت و دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در خیابان امیرآباد تأسیس شد.

پس از فارغ التحصیلی در اسفند ۱۳۴۷، او برای رفتن به امریکا و دریافت معافیت از سربازی به علت فوت پدر، هنگام مراجعه به اداره نظام وظیفه بر خلاف روال معمول، مشمول شناخته شد و به مدت دو سال در خلال سال‌های ۱۳۴۸ و ۱۳۴۹ به خدمت سربازی اعزام شد. در جریان آموزش‌های مقدماتی، متأسفانه تمام نفرات گروهان او در پادگان جی (۳) تهران متمرد شناخته شده و به اتهامات واهی زندان، محاکمه نظامی، محکومیت، انفصال از ارتش، انتقال به ژاندامری و تبعید به نقاط دور افتاده، از جمله زاهدان، با درجه سربازی صفر فرستاده شدند.(۴)

بعد از اتمام این دوران، در اردیبهشت ۱۳۵۰، او برای ادامه تحصیل با بورس تحصیلی دانشگاه تهران به آمریکا رفت و پس از دریافت دکترای اقتصاد در بازگشت به جای دکتر حسین پیرنیا بنیانگذار دانشکده اقتصاد به تدریس ریاضیات برای اقتصاد پرداخت. او در خرداد ۱۳۵۸‌ همزمان با آغاز انقلاب فرهنگی  و اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها به امریکا مهاجرت و در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در لوس آنجلس به تدریس اقتصاد پرداخت. در فروردین ۱۳۷۰ به عنوان مدیر گروهی از کارشناسان اقتصادی وزارت خزانه‌داری آمریکا انتخاب شد. او در طول خدمت در دولت، علاوه بر مدیریت اقتصادی، موفق به انتشار یک فصل‌نامه  تخصصی، ایجاد تارنمای اقتصادی ، و تهیه و تدوین دستورالعمل‌هایی برای تهیه گزارش‌های اقتصادی گردید و به کرات موفق به دریافت نشان و تقدیر‌نامه شد.

آثار

به انگلیسی:
  • “An Econometric Model Forecast of Iran,” ۱۹۷۵-۱۹۸۵, with Malcolm Dowling, The Journal of Energy and Developmet, Vol. II, No 1, 1976.
  • “Development Problems of an Energy-Based Economy,” with Mihssen Kadhim, The Journal of Energy and Developmet, Vol. II, No 3, 1979.
  • Economist Report Writing Guide, Transfer Pricing, with John Mortimer, Vol. I, Department of the Treasury, Document 12034-A, (12-2003), Catalog No. 37689B.
  • Economist Report Writing Guide, Intangible Asset Valuation, with John Mortimer and Rod Weissler, Vol. II, Department of the Treasury, Document 12034, (3-2003), Catalog No. 36149C.
  • Workpapers Guide for Economist Program, Department of the Treasury, Document 12034 (Rev.1-2008), Catalog No. 36149C.
  • Website for Economist Program, Initiator and Author, 1999-2008.
  • Economic Issues, quartely technical economic newsletter, Producer and Editor, 1995-2000.
  • Economics of Distribution Subsidiaries, Internal Publication, April 1994.
  • “Electronic Commerce and Taxation,” Economis Issues, Vol. 5, No. 2, Winter 2000.
  • Accused #13 in the Shah’s Iran, A Memoir of Injustice, under psydonyme, Kian Parsi with Phillip Villarreal, McFarland and Company Publishers, August 2016.

پانویس

۱. وبسایت شهشهانی و وبسایت بقعه شهشهان.

۲. مقاله: “تاریخچه سکه در ایران،” آینهُ شاهنشاهی ایران، نشریهُ آموزشگاه اندیشه، ۱۳۳۹.

    جزوه: شرح حال ریاضی‌دانان ایران، با نظارت پرویز شهریاری، دبیر ریاضیات آموزشگاه اندیشه، ۱۳۴۰.

    ترسیم: یک طومار به طول تقریبی ۸ متر از دودمان‌ سلاطین ایران و تقارن آنها با اجداد خاندان شهشهانی، ۱۳۴۱. 

۳. پادگان جی، مرکز نظامی، در گوشهُ جنوب غربی فرودگاه مهرآباد تهران قرار داشت.  

۴. متهم ردیف ۱۳ در ایران شاه، خاطرات بی‌عدالتی، کیان پارسی و فیلیپ ویلارئال، ترجمه، آمازون، فروردین ۱۳۳۹.

زاده: ۲۳ شهریور ۱۳۲۶ – تهران

ملیت: ایرانی

شهروندی: ایالات متحده ایران

محل زندگی: کالیفرنیا، آمریکا

تحصیلات: دکترای اقتصاد

دانشگاه: دانشگاه تهران ، دانشگاه کلرادو

پیشه: اقتصاددان، نویسنده، مترجم، مدیر 

اقتصادی

اسم مستعار: کیان پارسی

همسر(ها): شهلا محتشم

فرزند(ان): رامینا